loading...
گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز
محسن محسنی بازدید : 250 دوشنبه 03 مرداد 1390 نظرات (0)
نقض حقوق بشر در انگلیس-8:
هواپیماهای درگیر در عملیات انتقال زندانیان سیا210 بار به انگلیس پرواز‌ كرده‌اند

خبرگزاری فارس:هواپیماهای درگیر در این عملیات از 11 سپتامبر حداقل 210 بار به بریتانیا پرواز‌ كرده‌اند به طور میانگین هر هفته یك پرواز - هواپیماهای سیا از 19 فرودگاه و پایگاه هوایی بریتانیا از جمله هسرو، گیتویك، بیرمنگام لوتون، بورنموث و بلفاست استفاده كرده‌اند.

 

A0989939.jpg



*پرواز‌های تبعید فرآیند درست و سالم اجرایی و قضایی را نادیده می‌گیرند

پرواز‌های تبعید غیر قانونی‌اند زیرا فرآیند درست و سالم اجرایی و قضایی را نادیده می‌گیرند. آنها نوعا به نقض‌های حقوق بشری متعددی منجر می‌شوند، اغلب قربانیان غیر قانونی دستگیر و بازداشت می‌شوند، برخی از آنها ربوده می‌شوند و برخی دیگر از دسترسی به هر نوع فرآیندی قانونی برای مخالفت با انتقالشان به كشورهایی كه شكنجه در آنجا متداول است محروم می‌شوند.
بسیار از آنها كه به طور غیر قانونی در یك كشور بازداشت شده و به كشوری دیگر منتقل بسیاری مفقود شده‌اند. همه قربانیان پروازه‌های تبعید كه عفو بین الملل با آنها مصاحبه كرده است می‌گویند مورد شكنجه و یا به نوعی بدرفتاری قرار گرفته‌اند.
هر كشوری به كشور دیگری كه ناقض حقوق بین المللی است كمك كند اگر چنین كمكی را با آگاهی از شرایط نقض انجام دهد در برابر جامعه بین‌المللی پاسخگو است. به عبارت دیگر، كشورها در صورتی كه با انتقال‌هایی كمك كنند كه ناقض اصل تعهد به امتناع از انتقال افراد به برخی جاهاست شریك جرمند.

*كشورهای عضو شورای اروپا در جرایم آمریكایی ها شریكند

بر اساس این اصل انتقال افراد به كشورهایی كه افراد در آنجا در معرض شكنجه و یا سایر بدرفتاری‌ها و یا در معرض سر به نیست شدن و یا بازداشت محرمانه و بازداشت ممنوع الملاقات قرار دارند، جرم محسوب می‌شود.
طبق كمیسیون حقوق بین المللی كمك به ربوده اشخاص در خاك خارج، آماده كردن آگاهانه كمكی اساسی و گذاشتن سرزمین خود در اختیار كشور دیگری نمونه‌هایی از همدستی شمرده می‌شوند.
كنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، دولت‌ها را ملزم می‌كند كه تدابیر دیپلماتیك،‌اقتصادی قضایی و تدابیر دیگری را به منظور تامین حقوق تضمین شده در كنوانسیون برای افراد داخل مرزهایشان، هر چند كه كنترل موثری به بخشی از سرزمین خود نداشته باشند، اتخاذ كنند. بنابراین دولت‌های عضو شورای اروپا در مسئولیت سوء استفاده‌های صورت گرفته بر افراد بازداشت شده در مراكز بازداشت آمریكا با پایگاه‌های هوایی آمریكا مستقر در سرزمین‌هایشان شریكند.

*برخی از دولت‌های اروپایی، به ویژه بریتانیا درصدد مبرا كردن خود از مسئولیت های خود بودند

برخی از دولت‌های اروپایی، به ویژه بریتانیا در صدد بوده‌اند تا خودشان را با اخذ تضمین‌های دیپلماتیك بر اساس اینكه تبعیدشدگان به یك كشور خاص در آنجا مورد شكنجه یا بدرفتاری قرار نخواهد گرفت، از مسئولیت مبرا كنند.
با این حال، اتكا به چنین تضمین‌هایی از تعهد بی قید و شرط كشورهایی مثل بریتانیا را به امتناع از انتقال افراد به كشورهایی كه افراد در آنجا در معرض شكنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار دارند كم نمی‌كند. اگر خطر شكنجه یا سایر بدرفتاری‌ها آنقدر زیاد است كه نیاز به چنین تضمین‌هایی است، پس خطر آنقدر زیاد است كه نباید اجازه چنین انتقال‌هایی داده شود. به علاوه، كشورهایی كه به دنبال چنین تضمین‌هایی هستند به روشنی می‌پذیرند كه كشورهایی دیگری ممكن است در زندان‌هایشان از شكنجه برای افراد دیگر استفاده كنند.

*هواپیماهای درگیر در عملیات انتقال تبعیدیان حداقل 210 بار به بریتانیا پرواز‌ كرده‌اند

همدستی اخیر بریتانیا در تبعیدهای پروازی فوق العاده در مقاله 12 سپتامبر 2005 گاردین فاش شد. این مقاله استفاده از فرودگاه‌های بریتانیایی در تبعید‌های پروازی فوق العاده را نشان داد:
هواپیماهای درگیر در این عملیات از 11 سپتامبر حداقل 210 بار به بریتانیا پرواز‌ كرده‌اند به طور میانگین هر هفته یك پرواز - هواپیماهای سیا از 19 فرودگاه و پایگاه هوایی بریتانیا از جمله هسرو، گیتویك، بیرمنگام لوتون، بورنموث و بلفاست استفاده كرده‌اند.
عفو بین الملل نیز گزارشی درباره تبعید پروازی منتشر كرده است كه نشان می‌دهد كه 6 هواپیمای سیا حدود 800 پرواز به داخل یا بیرون حریم هوایی اروپا داشته‌اند.

*جك استروا وارد میدام می شود

كمیته امور خارجی پارلمان بریتانیا، در پاسخ به نگرانی‌ها عمومی رو به رشد نسبت به انجام پرواز‌های فوق العاده تبعید توسط دولت، در 25 فوریه 2005 نامه‌ای به دفتر كشورهای مشترك المنافع و خارجی نوشت و خواستار توضیح سیاست دولت در این خصوص شد.
پس از بی اعتنایی دولت به پاسخ به دست داشتن در پروازهای فوق العاده تبعید و درخواست ارائه اطلاعات، كمیته امور خارجی رای ذیل را در رابطه با پاسخ دولت به بازرسی‌ها صادر كرد: ما به این نتیجه رسیدیم كه دولت نتوانسته‌ است به سؤال‌هایی درباره پروازه‌های فوق العاده تبعید با شفافیت و مسئولیت پذیری لازم برای چنین مسئله‌ای پاسخ دهد. اگر دولت معتقد است كه پرواز فوق العاده تبعید ابزاری معتبر در جنگ علیه ترویرسم است، باید چنان شفاف و روشن سخن بگوید كه مسئولیت پذیر بماند. ما توصیه می‌كنیم كه دولت به سیاست مبهم سازی‌اش پایان دهد و جواب‌های روشنی به سؤال‌های 25 فوریه كمیته بدهد.
از آنجا كه ادعای پرواز‌های تبعید بسیار جدی بوده است جك استراو، وزیر خارجه وقت اولین مقام ارشدی بود كه در این خصوص به اجبار وارد میدان شد.

*دروغ های بلر ادامه می یابد

در اواخر سال 2005 استراو به نمایندگان مجلس گفت كه هیچ موردی یافته نشده است كه در آین ایالات متحده از حریم هوایی یا سرزمین بریتانیا برای انتقال زندانیان به جاهایی استفاده كرده باشد كه در آنجا شكنجه یا اشكال دیگر بازداشت غیر قانونی و بدرفتاری ممكن است علیه تبعیدشدگان اعمال شود. چند هفته بعد آقای استراو تكرار كرد كه هیچ پرواز تبعیدی در دوره حكومت بوش صورت نرگفته است.
در اوایل سال 2007، تونلی بلر اهمیت انكارها را افزایش داد. نخست وزیر وقت به كمیته اطلاعات و امنیت گفت: ایالات متحده هیچ فردی را از طریق بریتانیا یا سرزمین‌های برون مرزی‌اش در دوره بعد از 11 سپتامبر تبعید نكرده است. كمیته مذكور چنان كه باید و شاید این اطمینان‌های سطح بالا را پذیرفت.

*پذیرش اعتراف‌نامه‌های فوق العاده

به مدت بیش از 2 سال نمایندگان مجلس از همه احزاب سیاسی ادعاهای دقیقی درباره دست داشتن بریتانیا در پروازه‌های تبعید سیا داشته‌اند. نمایندگان مجلس، نمایندگان پارلمان اروپا و شورای اروپا هر كدام كمیته‌های ویژه‌ای را برای تحقیق تشكیل داده‌اند. كمیته اطلاعات و امنیت پارلمان بریتانیا از وزرا و مقامات به طور خصوصی درباره این ادعا پرسیدند. مداركی یافته شد كه نشان می‌داد سایر كشورهای اروپایی نیز با پرواز‌های محرمانه سیا همكاری می‌كردند.
اما دولت اصرار می‌كرد كه این ادعاها حقیقت ندارند. وزرا از جمله تونی بلر و جم استراو می‌گفتند كه ایالات متحده به آنها اطمینان داده است كه هیچ پرواز سیا كه حامل بازداشت‌ شده‌ها باشد در خاك بریتانیا فرود نیامده است. مقامات اصرار می‌كردند كه بریتانیا در كاری كه می‌تواند این كشور را متهم به همكاری در شكنجه كند همكاری نخواهد كرد.

*عذرخواهی خفت بار میلبند از مجلس عوام

اما در خبری تكان دهند در 21 فوریه 2008، میلیبند وزیر امور خارجه مجبور به عذرخواهی خفت بار از نمایندگان مجلس عوام شد. وزیر خارجه به نمایندگان مجلس گفت كه بر خلاف تضمین‌های روشن قبلی دو پرواز در 2002 در سرزمین بریتانیا در اقیانوس هند فرود آمدند.
مقامات دولتی بریتانیا پس از اینكه به پرواز‌های تبعید آمریكا اجازه دادند كه دو بار در خاك بریتانیا فرود آیند ناراحتی و عصبانیت خود را از واشنگتن نشان دادند.
آریالای میلیبند گفت: در واقع بسیار متاسف است كه باید اظهارات گذشته آقا بلر، نخست وزیر و جك استراو وزیر امور خارجه وقت را - كه گفته بودند آمریكا برای پرواز‌های تبعید از پایگاه‌های هوایی بریتانیا استفاده نكرده است - اصلاح كند.
گوردون بروان نخست وزیر كه در بروكسل به سر می‌برد گفت: جای تاسف است كه این موضوع شناخته نشده بود.... اما مهم این است كه مطمئن شویم دیگر چنین كاری صورت نخواهد گرفت.
اندرو تایری رئیس كمیته همه احزاب درباره پرواز‌های تبعید گفت: این اظهار نظر میلیبند باعث خواهد شد كه مردم بریتانیا اطمینان‌های دیگری را كه از ایالات متحده دریافت می‌كنیم باور نكنند. ما باید در نظر داشته باشیم كه این پرواز‌های فوق العاده تبعید احتمالا غیر قانونی و قطعا غیر اخلاقی اند.
منزیس كمبل، رهبر سابق حزب لیبرال دموكرات گفت این وضعیت برای دولت شرم آور و ناقض تعهدات اخلاقی ما و مسئولیت‌های قانونی ما است.
دولت كنترل كار آمدی بر آنچه در میدان دیه گو سیا اتفاق افتاده، نداشته است

*صدها پرواز هواپیماهای سیا ثبت شده است كه از طریق انگلیس پرواز كرده‌اند

فعالان حقوق بشر نگرانی‌ای خود را این گونه ابراز كردند كه این دو مورد شناسایی شده ممكن است تنها ظاهر قضیه باشد. طبق گزارش لایبرتی مدارك روشنی وجود دارد كه هواپیماهای سیا، همچنین، از حریم هوایی و فرودگاه‌های بریتانیا برای بردن مظنون به كشورهای دیگر - جاهای كه حقوق بشر در آنجا رعایت نمی‌شود برای بازپرسی استفاده كرده‌اند. این گزارش اضافه می‌كند:
در حالی كه دولت ما رخ دادن چنین كاری را انكار می‌كند، كمیته ملل متحده علیه شكنجه مدعی است، مدرك دارد و دولت آمریكا را سرزنش می‌كند. هم پارلمان اروپا و هم شورای اروپا معتقدند كه پرواز‌های فوق العاده تبعید از طریق اروپا صورت گرفته است و صدها پرواز هواپیماهای سیا ثبت شده است كه از طریق بریتانیا پرواز كرده‌اند.

ادامه دارد..
لطفا برای دیدن شماره های قبل این مطلب به لینك زیر مراجعه فرمایید:
http://search.farsnews.com/DoSearch.aspx?location=title&query=نقض+حقوق+بشر+در+انگلیس&SearchSubmit=جستجو&s3=y&s2=y&s6=y&s1=y&s4=y&s7=y&s15=y&s13=y&s14=y&s11=y&s21=y&s30=y&s22=y&s32=y&date=thisMonth&dateFrom=&dateTo=90/04/28

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سلام هموطن

    آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 67
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 249
  • بازدید سال : 4,384
  • بازدید کلی : 68,630