loading...
گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز
محسن محسنی بازدید : 238 شنبه 30 بهمن 1389 نظرات (0)
ادعای این نویسنده سعودی در حالی است که در كشور او (عربستان) آزادی به عنوان مفهومی كفرآلود تعریف می‌شود و مردم جرأت نمی‌كنند بر علیه دولت حتی فكر كنند چه برسد به اینكه ...

یك نویسنده عربستانی كه ظاهرا دچار دوگانگی ارزشی و توهم شد است در مقاله‌ای كه روزنامه «عكاظ» چاپ عربستان، آن را منتشر كرده است، اغتشاشات اخیر فتنه گران در جمهوری اسلامی ایران را با اعتراضات اخیر مردم مصر مقایسه كرده و مدعی شده كه در ایران اعتراضات و تظاهراتی در حد تظاهرات مردم انقلابی مصر به راه افتاده و در این مقاله كه مخاطب آن شبكه تلویزیونی الجزیره بود، نویسنده اظهار داشته كه الجزیره به‌خاطر طرفداری از سیاست‌های ایران، این تظاهرات را پوشش نداده است.

به گزارش سرویس بین‌المللی «فردا» به نقل از روزنامه عكاظ چاپ عربستان، «خلف الحربی»، نویسنده عربستانی روزنامه عكاظ و فعال در شبكه تلویزیونی «العربیة»، پس از آنكه تمام امیدها و آرزو‌های خود مبنی بر ناكام ماندن انقلاب مصر را از دست داد ظاهرا بسیار آزرده خاطر و نگران شده و برای گرفتن انتقام سقوط یار قدیمی (مبارك)، به ایران روی آورده و الجزیره را به عدم پوشش انقلاب در ایران(به گفته وی) متهم می‌كند.

الحربی كه خود همیشه در راستای سیاست‌های عربستان و همپیمانان آمریكایی آن مانند مبارك قلم می‌زد، تا لحظات اخیر پیش از سقوط مبارك، با قاطعیت تمام بحران مصر را با اجرای برخی اصلاحات جزئی قابل كنترل معرفی می‌كرد و مردم انقلابی را قادر به اسقاط دولت مبارك نمی‌دانست.

این نویسنده عربستانی پس از آنكه انقلاب مصر پیروز شد، ضمن آنكه موضع خود نسبت به این انقلاب آزادی خواهانه را تغییر داده، خدا را شاكر می‌شود كه انقلاب مصر كه به گفته وی اصل آن بر مبارزه با ظلم و فساد مبتنی است، پیروز شده و در ادامه مقاومت ملت مصر را شجاعانه توصیف می‌كند.

همچنین در ادامه، انقلاب مصر را ساخته و پرداخته اراده مردم مصر دانسته و دخالت بیگانگان در آن را نفی می‌كند. وی ضمن نفی تاثیر شبكه تلویزیونی الجزیره در پیروزی انقلاب مردم مصر، انقلاب را بر مبنای اراده مردم و حاصل مقاومت آنان دانسته است.

الحربی موضع الجزیره نسبت به انقلاب مصر را به پیش می‌كشد و مدعی می‌شود كه الجزیره بیش از آنكه طرفدار آزادی و جنبش‌های آزادی‌خواهی است، با شخص مبارك مشكل داشته و حمایت الجزیره از انقلاب مصر را در این راستا معرفی می‌كند.

الحربی در ادامه ادعا می‌كند: حالا در ایران حوادثی همانند انقلاب مصر در حال اتفاق افتادن است اگر الجزیره واقعا طرفدار آزادی خواهی است چرا از این تظاهرات در ایران صحبت نمی‌كند و چرا تظاهرات مردمی را پوشش نمی‌دهد.

الحربی در ادامه این مقاله اظهار می‌كند: برخی‌ها معتقدند كه الجزیره رویكردی تجاری نسبت به پوشش اخبار دارد مثلا انقلاب تونس و مصر را خوب پوشش داد زیرا مخاطبان آن كه مردم عرب هستند برای تغییر اوضاع داخلی این دو كشور اهمیت زیادی قائلند ولی ایران برای آنها مهم نیست.

وی در پاسخ به این اظهار نظر‌ها، می‌نویسد: ایران در منطقه و به خصوص برای كشورهای حوزه خلیج فارس مهمتر از هر كشور عربی است. كشورهای عرب همسایه ایران از قدیم تحت تاثیر فرهنگ و نوع حكومت در ایران بوده‌اند و هر گونه تغییر در آن مستقیما بر كشورهای عربی تاثیر می‌گذارد.

الحربی در پایان خطاب به الجزیره می‌نویسد: الجزیره كه قدرت آزاد ساختن ملل در بند تونس و مصر را داشت چگونه نمی‌تواند در براندازی حكومت ایران نقش ایفا كند و به آزادی‌خواهان (فتنه‌گران) كمك كند.

لازم به ذكر است كه الجزیره از گذشته از خط‌مشی ضدآمریكایی در سیاست‌های رسانه‌ای خود پیروی می‌كرد و در نتیجه اخبار فلسطین، افغانستان و... كه قربانی سیاست‌های آمریكا هستند را به طور ویژه پوشش می‌داد و برنامه‌های ویژه‌ای برای آنها داشت و در همین راستا اخیرا در پیروزی انقلاب مصر و سقوط دولت مبارك نقش بسیار فعالی را ایفا كرد.

در مقابل آن شبكه تلویزیونی «العربیه» قرار می‌گیرد كه در راستای تحقق سیاست‌های عربستان گام بر می‌دارد. العربیه در طول تظاهرات در مصر به دفاع از مبارك می‌پرداخت و تا آنجا پیش رفت كه خبرنگاران و فعالان مصری آن، بر علیه آن سخن گفتند و آن را تحت سیطری عربستان معرفی كردند.

با توجه به نكاتی كه الحربی، نویسنده عربستانی در مقاله خود نوشته است، ذكر چند نكته ضروری می‌نماید.

1- نویسنده عربستانی ظاهرا فراموش كرده است كه تا چند روز گذشته بحران مصر را با اجرای برخی اصلاحات قابل حل و فصل می‌دانسته و سقوط دولت مبارك را بعید قلمداد می‌كرده است. وی كه حالا به شیوه بسیار وقیحانه در صدد تبریك به ملت مصر برآمده است تا چند روز پیش در مقاله ای با عنوان «اتفاقی در مصر نیافتاده‌ است»، تظاهرات مردم در مصر را تحركی جزئی قلمداد می‌كرد كه نتایجی در بر نخواهد داشت.

2- وی در مقاله‌ای كه توسط روزنامه عربستانی عكاظ به چاپ رسیده بود، قدرت‌های بیگانه را در پشت انقلاب مصر می‌دانسته و هدف این آشوب (به گفته او) تفكیك و تضعیف دولت مصر است. حالا چه اتفاقی افتاد كه انقلاب مصر را مستقل و نشأت گرفته از اراده مردم می‌داند.

3- وی كه از عدم پوشش اخبار آشوب‌گری در ایران به الجزیره خرده می‌گیرد، ظاهرا حواسش نبود كه العربیه كه همیشه در پی بزرگ‌نمایی اعتراضات و اختلافات داخلی ایران بوده نیز چیز زیادی نتوانست در مورد فتنه‌ اخیر بگوید و شاید اگر وی واقع‌گرایانه به سیر امور داخلی ایران می‌نگریست می‌دید كه در واقع اتفاقات درونی ایران حوادث بزرگی نبوده كه الجزیره در پوشش دهی آنها ضعیف و یا قوی عمل كرده باشد.

4- الحربی از آزادی در مصر و جنبش‌های آزادی خواه صحبت می‌كند و الجزیره را به عدم دفاع از آزادی متهم می‌كند در حالی كه در كشور او آزادی به عنوان مفهومی كفرآلود تعریف می‌شود و مردم جرأت نمی‌كنند بر علیه دولت حتی فكر كنند چه برسد به اینكه بر علیه آن قلم زنند و یا اینكه در خیابان‌ها به تظاهرات بپردازند. دستگیری زنان و مردان در تظاهرات اخیر كه برای اعتراض به عملكرد شهرداری در عدم پیشگیری از وقوع سیل به وجود آمده بود بهترین شاهد بر این آزادی است.

5- این نویسنده لا اقل به عنوان یك روزنامه نگار باید نام كشورش را در بین 6 كشور عربی كه سازمان دفاع از حقوق بشر آنها را به خاطر اجرای استبداد سیاسی و محدودسازی آزادی‌های اجتماعی معرفی كرده است، اطلاع می‌یافت.

6- این نویسنده خود سابقا در مقاله ای كه در پایگاه اطلاع‌رسانی عربستانی «هوامیر» منتشر كرده مدعی شده بود كه اتفاقی در مصر نخواهد افتاد و مردم قادر به تغییر نخواهند بود و حالا به مردم مصر برای پیروزی در انقلاب تبریك می‌گوید. ذكر این نكته ضروری است كه این تناقض در اتخاذ موضع به این نویسنده محدود نمی‌شود بلكه حتی العربیه به عنوان سردمدار این‌گونه نویسندگان خود اخیرا دچار این تناقض شده است.

7- و اخیرا پیشنهاد ما به این نویسنده متوهم عربستانی این است كه به جای سرزنش الجزیر و بزرگ‌نمایی اختلافات داخلی ایران به كشور خود توجه نماید و به اصطلاح «كلاه خودش را بگیرد باد نبرد». چرا كه شاید عبدالله قربانی دیگر نهضت هوشیاری ملل مسلمان باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سلام هموطن

    آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 67
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 173
  • بازدید ماه : 173
  • بازدید سال : 4,308
  • بازدید کلی : 68,554