loading...
گر پدر مرد تفنگ پدری هست هنوز
محسن محسنی بازدید : 199 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

محمد جواد رمضانی: آخرین روزهای سال 2010 در حالی که اروپا کم کم به سوی برگزاری جشن های سال نو میلادی می رفت، دانشجویان انگلیسی در اعتراض به افزایش شهریه دانشگاه ها تظاهرات عظیمی به راه انداختند، این اعتراضات تا تسخیر دفتر حزب کار نیز پیش رفت و تصاویر و فیلم های منتشر شده آن زمان به خوبی گویای اوج خشم دانشجویان از این اقدام دولت بود. نخست وزیر انگلیس در پاسخ طرح ریاضت اقتصادی را برای این کشور و حفظ آینده انگلیس لازم دانست.

 

A5F9CB6D1F073AC71BFC9DB85D.jpg

 

سازمان های حقوق بشری هیچ کدام در مورد شلیک پلیس از فاصله نزدیک به دانشجویی که روی ویلچر مشغول اعتراض بود، پاسخی ندادند و این اقدام دانشجویان با سرکوب پلیس و دستگیری های گسترده خاموش شد.

 

موج دوم اعتراض‌های کارگری نیز در سال 2011 ادامه داشت و بحران بیکاری، اعتصاب صاحبان کامیون ها و وسایل حمل و نقل عمومی و رکود اقتصادی این کشور را فراگرفت؛ این بار نیز پارلمان کمکی به مردم نکرد.

 

موضوع جالب توجه دیگر که این روزها در شبکه های ماهواره ای غرب به ویژه بی‌بی‌سی هم‌وزن کشتار مردم لیبی و بحرین به آن پرداخته می شود، این است که ویلیام شاهزاده انگلستان قرار است روز ۲۹ آوریل ۲۰۱۱ در کلیسای Westminster لندن با نامزدش کیت میدلتن ازدواج کند. این دو که نزدیک به 10 سال با یکدیگر بوده اند، از خاطرات‌شان در کشورهای آفریقا و تعطیلات و حلقه نامزدی‌شان می گویند و رسانه ها نیز با آب و تاب فراوان به آن می پردازند.

 

اما حاشیه های این مراسم نیز جالب توجه است. از جمله اینکه یکی از مقام‌های سلطنتی اظهار کرده است که خانواده‏ سلطنتی و خانواده میدلتن هزینه‏ها‏‏ی جشن، پذیرایی‏ و ماه عسل را به عهده خواهند گرفت، اما سایرهزینه‏ها مثل تامین حفاظت و امنیت از محل مالیات‏ها پرداخت خواهد شد.

 

به نوشته روزنامه دیلی میل لندن، تأمین امنیت مراسم ازدواج نوه ملکه یکی از گران‌ترین عملیات های امنیتی دولت انگلیس است که حدود 20 میلیون پوند برای مالیات دهندگان هزینه ناقابل در بر خواهد داشت. این مراسم به دلیل ترس از اعتراض عمومی مردم تحت تدابیر شدید امنیتی در لندن برگزار خواهد شد. ماموران پلیس و نیروهای ضدتروریسم انگلیس از 20 آوریل عملیات گسترده‌ای را برای بازرسی و کنترل امنیتی خیابان های محل عبور کاروان عروسی در مرکز لندن آغاز کرده اند.

 

در این عملیات، تمام جوی های آب و فاضلاب، چراغ های راهنمایی، پارکومترها و دیگر تجهیزات شهری مورد بازرسی دقیق ماموران چک و خنثی سازی پلیس قرار می گیرد تا جلوی هرگونه خراب‌کاری و حمله احتمالی گرفته شود.

 

حاشیه دیگر اینکه روزنامه "سان" انگلیس نوشته است، در آستانه برگزاری مراسم ازدواج شاهزاده و نامزدش، مردم شهر بریستول با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای به افتتاح سی و یكمین شعبه از فروشگاه‌ زنجیره‌ای "تسكو" اعتراض كردند. در این تظاهرات كه با ورود پلیس و نیروهای ویژه ضد شورش به خشونت كشیده شد، هشت افسر پلیس زخمی شدند و شمار زیادی از مردم نیز به بیمارستان انتقال یافتند. شاهدان از پرتاب كوكتل مولوتوف و سنگ و چوب به سوی فروشگاه تسكو و پلیس خبر دادند.

 

با این حال، در زمانی که کشوری مدعی دموکراسی و جمهوریت است، حکومت سلطنتی چه فلسفه ای می تواند داشته باشد؟ هزینه های هنگفت تشریفات و مخارج ملکه و خانواده اش که توسط مالیات دهنده ها تامین می شود در شرایطی که مردم به خاطر اندکی اعتراض در افزایش مالیات سرکوب می شوند، مسئله ساده ای است که طبعا مثل سایر سیاست های دوگانه غرب با تبلیغات و فرافکنی در مورد کشورهای دیگر مخفی می ماند. نمونه این حکومت های پادشاهی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تبدیل به یکی از اصلی ترین مسائل مردم شده است. خاندانی که بخش عمده ای از ثروت کشور را در انحصار خود دارند و سایر مردم را از حداقل رفاه و یا آزادی های متداول محروم می کنند.

 

روزنامه های انگلیسی در حالی از دیکتاتوری و حکومت پادشاهی قذافی می نویسند که خود نیز این دیکتاتوری را به شیوه مدرنی اجرا می کنند. بقای سلطنت قذافی با گلوله ادامه داشته و در انگلیس با تبلیغات اما تفاوت ماهوی در این دو مشاهده نمی شود. جالب توجه اینجاست که کشوری مثل دانمارک نیز که همراه با ناتو مشغول بمباران لیبی است دارای حکومت پادشاهی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • سلام هموطن

    آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 67
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 214
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 598
  • بازدید ماه : 955
  • بازدید سال : 2,366
  • بازدید کلی : 66,612